با مجوز رسمی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

شماره مجوز : 51445

مشاوره رایگان

تحصیل در مقطع دکتری در بلژیک

تحصیل در مقطع دکتری بلژیک

 

متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری بلژیک می‌توانند به دو صورت وارد دانشگاه‌های این کشور شده و تحصیلات خود را ادامه دهند. گاهی امکان تحصیل در مقطع دکتری بلژیک به‌وسیله پرداخت بورسیه تحصیلی امکان‌پذیر است و گاهی نیز دانشجویان متقاضی باید شهریه دانشگاهی را پرداخت نمایند.

مراکز تحقیقاتی ، آزمایشگاه ها و دانشگاه های بلژیک از یک چارچوب علمی و زیربنایی با کیفیت بالا برخوردار هستند. این مزایا سهم اصلی و فعال در ایجاد و تقویت مشارکتهای بین المللی دارد.

 

 

تحصیل در بلژیک
تحصیل در بلژیک

 

 

شرایط تحصیل در مقطع دکتری در بلژیک

 

دانشگاه های بلژیک به شدت نظارت بر پایان نامه مشترک را ترویج می کنند. این نظارت دانشجویان دکتری را قادر می سازند کار تحقیقاتی را در یک دانشگاه بلژیک با همکاری یک موسسه خارجی انجام دهند.

کلیه افرادی که برای تحصیل در مقطع دکتری بلژیک اقدامات لازم را انجام می‌دهند باید در نظر داشته باشند که این کشور اروپایی حقوقی را برای متقاضیان این مقطع در نظر گرفته است.

ادامه تحصیل در مقطع دکتری کشور بلژیک در صورت مسلط بودن به یکی از دو زبان فرانسوی و هلندی امکان پذیر است.
چرا که این دو زبان بعنوان زبان رسمی در این کشور بوده و آموزش های مراکز علمی هم بر طبق آن صورت می گیرد.
طول دوره دکتری 4 سال بوده و چنانچه افراد قصد ادامه تحصیلات در مقطع دکتری را داشته باشند میتوانند از بورسیه های مختلف این کشور از قبیل تحصیل رایگان ، پرداخت هزینه های تحصیلی، بیمه برای دانشجو و خانواده او استفاده کنند.

شما حداقل یک استاد راهنما نیز خواهید داشت که مسئول نظارت بر تحقیقات شما هدایت پیشرفت حرفه ای شما و تأیید پایان نامه نهایی شما را دارد.
دانشجویان متقاضی تحصیل در مقطع دکتری بلژیک می‌توانند در طول هفته به مدت 30 ساعت به کار دانشجویی نیز اشتغال داشته و به‌صورت همزمان تحصیلات خود را نیز ادامه دهند.
درآمد حاصل از کار دانشجویی به متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری بلژیک این اجازه را می‌دهد که هزینه زندگی و تحصیل در این کشور را پرداخت نمایند.

 

 

تعدادی از دانشگاه های برتر بلژیک عبارت است از :

 

دانشگاه کاتولیک لوون «Katholieke Universiteit Leuven»
دانشگاه گنت «University of Ghent»
دانشگاه کاتولیک لوون -فرانسوی «Université Catholique de Louvain»
دانشگاه آزاد فرانسوی بروکسل «Université libre de Bruxelles»
دانشگاه آزاد هلندی بروکسل «Vrije Universiteit Brussel»
دانشگاه آنتورپ «University of Antwerp»
دانشگاه هاسلت «Hasselt University»
دانشگاه لیژ «Université de Liège»

 

 

تحصیل در بلژیک به همراه بورس تحصیلی

 

تحصیل در بلژیک بسیار ارزان تر از بسیاری از کشورها است ولی با این حال بورسیه های مختلفی جهت تحصیل و کمک هزینه های زندگی در بلژیک در نظر گرفته شده است.
منابع مختلف مالی برای دکتری بلژیک شما در دسترس است. اکثر دانشگاه ها در بلژیک بورسیه های دکتر، کمک هزینه های تحصیلی برای دانشجویان دکتری ارائه می دهند.

 

 

برخی از نمونه ها آن عبارت است از:

 

• Agence Universitaire de la Francophonie (AUF) – : بورس های ۱۰ ماهه به دانشجویان تحصیل در کشورهای عضو AUF ارائه می دهد.
• همکاری توسعه بلژیک – کمک هزینه بورس تحصیلی به چندین روش برای برنامه های همکاری غیر دولتی و علمی ارائه می گردد.
• FRS-FNRS – : بودجه محققان علمی را از طریق کمک هزینه ، بیشتر محدود به منطقه والونیا فرانسوی زبان ، تأمین می کند.
• Innoviris – : سیستم تحقیق و نوآوری بروکسل چندین برنامه را با اهداف خاص مختلف ارائه می دهد.

اغلب دانشجویان بین‌المللی که از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا هستند جهت تحصیل در مقطع دکتری بلژیک رقابت سنگینی دارند و بورسیه تحصیلی در این مقطع با رقابت بسیاری ارائه می شود.

 

 

دانشچویان در بلژیک
دانشچویان در بلژیک

 

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی بلژیک

 

تحصیل در بلژیک ، نیاز به دریافت ویزا تحصیلی و مجوز اقامت در کشور بلژیک دارد. برای دریافت ویزا تحصیلی بلژیک شخص ابتدا نیاز به دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر دارد و بعد از آن می تواند جهت دریافت ویزای تحصیلی بلژیک اقدام کند.

در بلژیک انتظار می رود قبل از شروع مراحل ثبت نام با استاد راهنمای پایان نامه خود تماس بگیرید . شما حتماً یک پروژه تحقیقاتی کاملاً مشخص تشکیل داده و در مورد امکان سنجی و امور مالی با سرپرست بالقوه خود صحبت کنید.

ارائه یک پروپوزال پژوهشی که توسط استاد راهنما، سایر اعضای کمیته پشتیبانی و دانشکده دکتری ارزیابی می شود.

 

 

به عنوان بخشی از روند درخواست ، ممکن است از شما خواسته شود که اسناد اضافی مانند:

 

مدارک مورد نیاز جهت دریافت ویزا تحصیلی بلژیک عبارتند از:
• فرم کامل شده درخواست ویزا تحصیلی بلژیک
• پاسپورت یا مدرک مشابه هویتی که حداقل 12 ماه اعتبار داشته باشد.
• مدرک مالی مورد نیاز جهت مدت زمان اقامت در بلژیک
• مدرک تائیدیه پزشکی که شخص بیماری خاصی ندارد.
• مدرک عدم سوء پیشینه برای افراد بالای 21 سال
• مدرک پذیرش دانشگاهی
• مدرک تائیدیه و ارزیابی مدارک قبلی دانشجو
• مدارک تحصیلی در مقاطع قبلی دانشجو
• انگیزه نامه و هدف شخص جهت تحصیل در بلژیک

 

 

وضعیت اخذ اقامت و تابعیت پس از تحصیل

 

تحصیل در بلژیک موجب اعطای اقامت در این کشور نمی شود ولی با 5 سال زندگی بدون وقفه در کشور بلژیک میتوان اقامت دائم این کشور را اخذ کرد.
برای اخذ اقامت دائم بلژیک شخص نباید بیش از 6 ماه خارج از کشور بلژیک باشد و طی 5 سالی که منجر به اقامت دائم وی می شود، نباید مجموعاً بیش از 1 سال را خارج از بلژیک گذرانده باشد.
برای درخواست تابعیت و شهروندی کشور بلژیک نیز شخص باید 10 سال به طور مداوم در بلژیک زندگی کرده باشد و اقامت دائم داشته باشد.
قوانین اخذ تابعیت و اقامت دائم کشور بلژیک اندکی سخت گیرانه بوده و با یادگیری یکی از زبان های رسمی بلژیک شخص می تواند پس از گذشت مدت مورد نیاز درخواست پاسپورت بدهد.

 

برای  موفقیت جهت اخذ ویزای تحصیلی در مقطع دکتری در کشور بلژیک می‌ توانید با کارشناسان موسسه حقوقی بین المللی ایرانیان تماس حاصل نموده و از مشاوره تخصصی استفاده نمایید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.